Personligt

30-årskris

Jag har gjort det till en vana att ALLTID & nu överdriver jag inte, alltid, lägga mig vid 03, oavsett veckodag. Jag har liksom ingen spärr i huvudet trots att jag vet att jag borde ha lagt mig för länge sedan. Resultatet blir att jag är en zoombie på föreläsningarna alternativt sover bort mina ”lediga” dagar. 30-års-kris huh?! med andra ord så vaknade jag nu, med solen i ögonen & några timmar försent ;).

Apropå sömn så fick jag fick höra häromveckan att mjölk med lite honung i kan få en att sova bättre. Detta är tydligen en huskur som har förts vidare i århundraden, men jag har ändå lyckats missa detta ;)! But why? Jo mjölk innehåller den essentiella aminosyran tryptofan, som är en av de aminosyror kroppen själv inte kan tillverka utan som vi måste få i oss själv via kosten. Tryptofan är en av förstadierna till signalämnet serotonin som är viktigt för att kroppen ska sova gott under natten. För att tryptofanet ska börja verka behöver det hjälp av lite insulin, därav honungen!

Jag tycker att det är så sjukt intressant med gamla ”huskurer” & hur man faktiskt bara med hjälp av kosten kan lindra & förebygga en massa sjukdomar. Nu är jag inte en sådan som förespråkar egenvård!!! men jag anser att vi tuggar i oss alldeles för mycket läkemedel. Vid huvudvärk, förkylning mensvärk & sådana lindriga åkommor tycker jag att man hellre ska använda sig av en varm vetekudde, te med ingefära & honung, dricka vatten & vila! eller tex. spänna sig mindre, massera tinningarna (beroende på huvudvärk). Jag har ofta migrän men vägrar att ta alvedon & ipren i onödan. Ställer mig skeptisk till att det är skonsamt att verkligen äta det, ipren tar jag vid febernedsättning om jag har väldigt hög feber & inget annat verkligen fungerar :). Jag vet liksom inte hur många antibiotikakurer jag har fått utskrivna i mina dagar, känns som att det är det första som läkaren skriver ut, så jag har blivit lite anti-läkemedelsskadad.

Sedan all superfoods (hypad eller ej). Jag är verkligen övertygad om att vägen till ett långt liv är just genom maten. Vetenskapens Världs senaste avsnitt, tre avsnitt ur en miniserie, tar bland annat upp hur forskningen tror att man kan ”stoppa” åldrandet, vad som är bäst av pingis & promenader, varför Japaner lever längst osv. Ett tips om ni är lika galna i det här ämnet som mig!

Nu ska jag äta brunch & hämta ut lite sena födelsedagsblommor från Plantagen! :-*

Kommentera

