Mat & recept

Chocolate is the answer who cares what the question is.

DSC_99631.jpg

Kladdkaka med mindre socker. Alltså jag blev sååå himla sötsugen när jag satt & pluggade (& ingredienser till en kladdkaka har man ju alltid hemma). Dock tycker jag att det är på tok för mycket socker i det vanliga kladdkakereceptet, det blir bara för sött & sliskigt. Så jag gjorde om ett recept :)

  • 100 gram smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk äkta vaniljsocker (KungMarkatta)

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 7-10 min.

Jag hade min kladdkaka inne i ca 10 minuter & hade gärna velat ha den lite kladdigare. Jag skulle anta att 7 minuter blir alldeles perfekt, så det gäller att ha koll :). Dock blev den jättegod & fortfarande söt, fast med hela 2 dl mindre socker!!!

Jag anser att man ska granska precis allt & inte bara göra för att någon annan gör, varesig det gäller något politiskt i samhället eller ett litet recept. Hur många följer liksom inte slaviskt ett kladdkakerecept utan att reflektera över om de där två extra dl sockret behövs? Jag lovar dig, det behövs inte!

Kommentera

