Mat & recept

Chicken tikka masala

DSC_0091DSC_0107DSC_0111

Jag hoppade in & jobbade idag, det var egentligen helt oplanerat. Så det enda jag har hunnit med idag är att laga mat lite snabbt ;). När jag går på indiska restauranger beställer jag jämt Chicken tikka masala. På senare tid har jag därför alltid fått höra att det är indiernas ”snabbmat” & barnens favoriträtt haha. Så jag tog en funderare & kände bara… hur svårt kan det vara att göra själv? Det var lätt som en plätt! Gah så GUDOMLIGT gott det är. Jag är ju verkligen ett stort fan av gräddsåser.

Ingredienser (4 pers)

  • 1 stor gul lök eller 2 medelstora
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 stor ekologisk röd paprika
  • 1 morot
  • 500-600 g kycklingbröstfilé
  • 1 msk riven ingefära
  • 1 msk olja
  • salt
  • 500 g ekologiska krossade tomater
  • 1 påse tikka masala kryddmix (à 40 g) Påsen innehåller: spiskummin, koriander, ingefära, gurkmeja, kardemumma, svartpeppar, salt, kanel, nejlika, cayennepeppar, paprikapulver & socker.
  • 1 dl matyoghurt (10%)
  • 1 1/2 dl matlagningsgrädde

Till servering
Kokt ris, naan bröd

Gör så här:

  1. Skala & skiva lök, vitlök, paprika & morot. Skär kycklingen i grova bitar. Skala & riv ingefäran.
  2. Bryn lök, vitlök, paprika & morot i oljan i en gryta eller stekpanna. Häll över i en skål & stek sedan kycklingen & krydda med salt & ingefära.
  3. Häll tillbaka grönsakerna bland kycklingen & tillsätt tomater & kryddmixen. Låt koka under lock ca 8 minuter.
  4. Rör ner yoghurt & grädde. Låt koka ytterligare ca 2 minuter.

 

Kommentera

