Mat & recept

Supergott superfröbröd

DSC_0431DSC_0446DSC_0480DSC_0489

Om ni inte redan har märkt det så har jag blivit väldigt bakgalen, gillar speciellt att baka nyttiga bröd & muffins haha. Allt hände då jag äntligen åter fick en mixer i min ägo :). Det är så himla lätt att baka bröd! Kommer ALDRIG att köpa mjukt bröd igen. Detta fröbröd bakade jag alldeles nyss & tänkte dela med mig utav receptet som jag hittade via Lindabakar. Brödet går att göra ekologiskt, glutenfritt & laktosfritt :).

INGREDIENSER

5
ägg
100 g hasselnötter
100 g sötmandel
1 ¾ dl linfrön
2 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 ½ dl sesamfrön
2 msk chiafrön
¾ tsk salt
2 tsk bakpulver
250 g Keso

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggen fluffiga med en elvisp. Blanda alla nötter, mandlar, frön, salt och bakpulver i en skål. Rör ihop fröblandningen med äggsmeten och keson.

2. Häll smeten i en limpform, ca 1 ½ liter, klädd med bakplåtspapper.

3. Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 50 min. Låt den svalna i formen.

Kommentera

